Безпека дітей і педагогів – першочерговий виклик
для сучасної школи
Анотація. У статті висвітлюється актуальна проблема організації безпечного освітнього середовища в умовах воєнного стану через призму засад Національного освітнього технопарку. Акцентується увага на нормативно-правовому забезпеченні створення безпекових умов для учасників освітнього процесу з покликаннями на конкретні інформаційні ресурси. Розглянуто практичні кроки щодо впровадження системи підтримки, адаптації навчального контенту, а також створення фізично та емоційно безпечного простору для навчання. Основна ідея публікації полягає в тому, що безпечне освітнє середовище є результатом спільних зусиль усіх учасників освітнього процесу – тільки разом можливо досягти стійкості, розвитку та підтримки здобувачів освіти у критичні часи.
Ключові слова : освітнє середовище, безпека, безпекова освітня політика, учасники освітнього процесу, здоров’язбережувальний підхід, Національний освітній технопарк.
Повномасштабна війна, яку розв’язала росія проти України, змінила підходи до освіти, поставивши безпеку дітей та педагогів у центр уваги. Заклади освіти змушені адаптуватися до нових реалій: облаштовувати укриття, навчати учнів діям у надзвичайних ситуаціях, формувати стійкість до стресу.
Безпека – це не лише фізичний захист, а й створення безпечного середовища, де дитина почувається захищеною фізично, психологічно й емоційно.
СТРАТЕГІЧНІ НАПРЯМИ БЕЗПЕКОВОЇ ОСВІТНЬОЇ ПОЛІТИКИ
Рішення на державному рівні визначають безпеку освіти одним із ключових пріоритетів. Національна стратегія розбудови безпечного і здорового освітнього середовища передбачає комплекс заходів для закладів освіти, і реалізується за ключовими напрямами:

Рис. 1. Ключові напрями реалізації Національної стратегії розбудови безпечного і здорового освітнього середовища
Реалізація Національної стратегії розбудови безпечного і здорового освітнього середовища (далі – Стратегія) є важливим кроком до створення умов, що сприяють підвищенню якості освітнього процесу і результатів освіти.
Основними завданнями Стратегії, спрямованими на розв’язання визначених проблем, є: створення безпечної інфраструктури закладів освіти; ефективне попередження з подальшою протидією негативним безпековим явищам в освітньому середовищі; формування компетентностей безпеки в учасників освітнього процесу; організація безпечного підвезення учнів і вчителів до/із закладів загальної середньої освіти.
Заклади освіти демонструють активну участь у виконанні завдань Стратегії, докладають максимальних зусиль для забезпечення якісної та безпечної освіти для всіх дітей, керуючись нормативними документами.
Перелік нормативно-правових документів з питань створення та функціонування безпечного і здорового освітнього середовища міститься за покликанням.
Однак лише нормативних документів недостатньо. Важливо, щоб у кожному закладі освіти ці заходи працювали на практиці.
У Київській області триває робота над посиленням безпеки в закладах освіти, вона реалізується через діяльність КНЗ КОР «Київський обласний інститут післядипломної освіти педагогічних кадрів» (далі – Інститут).

За умов військового стану критично важливим є професійний розвиток педагогічних працівників, оскільки саме вчитель стає провідником змін і гарантом якості освітнього процесу. Підвищення компетентності вчителів у питаннях безпеки, психічного здоров’я, інклюзивної освіти, формування навичок ненасильницької комунікації та здоров’язбережувального підходу – це не просто потреба часу, а стратегічна вимога для ефективного функціонування Нової української школи.
Діяльність Інституту спрямована на професійний розвиток вчителя із тематичним фокусом на дотримання прав і норм фізичної, психологічної, інформаційної та соціальної безпеки кожного учасника освітнього процесу; підвищення ефективності превентивних заходів запобігання та попередження вчиненню правопорушень в освітньому середовищі та створення безпечних умов навчання і викладання, комфортної міжособистісної взаємодії, сприяння емоційному благополуччю учасників освітнього процесу.
Розглянемо практику реалізації Національної стратегії розбудови безпечного і здорового освітнього середовища за стратегічними напрямами безпекової освітньої політики.
ФІЗИЧНА БЕЗПЕКА
Основним документом, що врегульовує діяльність закладів освіти за цим напрямом, є наказ МВС, МОН № 685/1013 від 18.08.2023 року «Про затвердження Порядку раннього попередження та евакуації учасників освітнього процесу в разі нападу або ризику нападу на заклад освіти», де визначено механізм реагування поліції, ДСНС, закладів освіти щодо раннього попередження та евакуації учасників освітнього процесу в разі нападу або ризику нападу на заклад освіти.
Метою організації та здійснення заходів, визначених Порядком, є захист прав, свобод, життя і здоров’я здобувачів освіти й працівників ЗО від протиправних посягань під час освітнього процесу й створення умов для організації безпечного освітнього середовища. У нормативному документі прописані дії засновника й керівника закладу освіти (ЗО); функціонал команди реагування й алгоритм дій працівників закладу освіти. Також визначено підстави для прийняття рішення про евакуацію учасників освітнього процесу й сигнали оповіщення про напад.
Створення безпечної інфраструктури закладів освіти можна забезпечити шляхом: облаштування наявних і будівництва нових захисних споруд у закладах освіти; створення мінімальних вимог для належної організації освітнього процесу в захисних спорудах ЗО; пожежної та техногенної безпеки; забезпечення в установленому порядку охорони закладів освіти із залученням поліції, встановлення у закладах освіти комплексу тривожної сигналізації з підключенням до пунктів централізованого спостереження та реагування, встановлення стаціонарних металодетекторів, облаштування необхідних огорож та здійснення інших інфраструктурних заходів щодо організації безпеки закладів освіти.
З метою подолання недостатнього рівня обізнаності учасників освітнього процесу про їхні права, обов’язки та відповідальність Інститутом створено Національний освітній технопарк із підвищення якості освіти у викликах воєнного/повоєнного часу в Київській області. У межах діяльності технопарку створено регіональну освітню лабораторію, де вивчається питання реалізації програми курсу за вибором «Твоя безпека» (Опорний заклад освіти «Немішаївський ліцей № 2» Немішаївської селищної ради Бучанського району), освітню майстерню, де проводяться заходи щодо формування навичок безпеки в освітньому процесі закладу загальної середньої освіти (Гірський ліцей Гірської сільської ради Бориспільського району).
У закладах загальної середньої освіти області функціонують 128 класів безпеки. Фахівцями Інституту проводяться наради і консультації для відповідальних за функціонування класів безпеки в територіальних громадах Київської області щодо організації освітнього процесу, створення безпечного освітнього середовища в ЗЗСО та організації просвітницько-профілактичної роботи в закладах освіти.
ПСИХОЛОГІЧНА БЕЗПЕКА
Інститут системно працює над підвищенням професійної компетентності педагогів з питань психологічної безпеки учасників освітнього процесу, реалізуючи такі напрями діяльності:
підвищення кваліфікації педагогічних працівників: проведення курсів з проблем психологічної безпеки учасників освітнього процесу в умовах воєнного стану, профілактика емоційного вигорання педагогів, організація безпечного освітнього середовища, формування навичок стресостійкості, саморегуляції та психоемоційної підтримки дітей тощо;
методична підтримка учасників освітнього процесу: реалізація проєктів; проведення вебінарів, семінарів, тренінгів із залученням експертів (психологів, психотерапевтів).
В обласному проєкті «Безпека та ментальне здоров’я населення громад» пройшло навчання регіональних тренерів з 69 територіальних громад області, що дало можливість для подальшого формування мобільних груп з надання психологічної допомоги населенню.
Фахівцями Інституту розроблено:
Інформаційний буклет про психосоціальну підтримку «Разом до внутрішньої гармонії!». Посилання: https://eir.kristti.com.ua/handle/eirkristti/770
Методичні рекомендації щодо профілактики й реагування на випадки самоушкоджувальної поведінки та застосування виховного впливу в закладах освіти: Посилання: https://eir.kristti.com.ua/handle/eirkristti/942
На порталі Інституту розміщено банери:

КІБЕРБЕЗПЕКА
Інститут системно реалізує завдання з формування цифрової компетентності педагогів Київщини, зокрема у напрямі кібербезпеки. Робота в цьому напрямі охоплює кілька взаємозв’язаних форм:
Інтеграція питань кібербезпеки в курси підвищення кваліфікації
До навчальних планів включено теми з кібергігієни, захисту персональних даних, цифрової ідентичності, безпечної роботи з хмарними сервісами та цифровими платформами.
Проводяться вебінари, онлайн-семінари, інформаційні кампанії, присвячені безпеці в цифровому середовищі, захисту від фішингу, кібербулінгу, цифровому етикету. Участь у заходах беруть учителі всіх категорій − від класних керівників до адміністраторів онлайн-середовищ.
Здійснюється співпраця з представниками Національної поліції, освітніх проєктів з кібербезпеки (наприклад, STOP_SEXтинг, #DigitalSecuritySchool) для залучення фахівців до просвітницької діяльності.
Методичні кабінети КОІПОПК готують рекомендації, пам’ятки, інформаційні листи, чек-листи з безпечного використання цифрових технологій, а також надають консультації для освітян з питань цифрового захисту.
У рамках проєктного навчання або за запитом ЗЗСО організовуються тренінги з кібербезпеки, що мають практичне спрямування (наприклад, “Як захистити Google-акаунт”, “Безпечна робота в месенджерах і соцмережах”, “Інформаційна безпека в школі”).
Щорічно заклади освіти області беруть участь у Дні безпечного Інтернету (Safer Internet Day), організовуючи регіональні заходи, челенджі, інформаційні кампанії для вчительства та шкільництва.
ІНФОРМУВАННЯ ОСВІТЯН
Питання безпеки висвітлюються на головній сторінці порталу Інституту. Створено розділи, які інформують педагогів, батьків, учасників освітнього процесу з різних безпекових питань, а саме:

На інформаційній сторінці Київський Обласний Інститут у Facebook регулярно висвітлюються актуальні питання цифрової безпеки, зокрема:
рекомендації щодо захисту персональних даних і акаунтів учителів та учнів;
огляди сучасних загроз у цифровому середовищі (фішинг, шахрайство, кібербулінг);
анонси тематичних вебінарів, тренінгів, курсів з кібергігієни;
корисні посилання на національні та міжнародні ініціативи, освітні ресурси з безпечного інтернету; інформаційні кампанії до Дня безпечного Інтернету, Тижнів цифрової грамотності тощо.
Через Facebook-сторінку Інституту освітяни можуть оперативно отримати перевірену інформацію, завантажити методичні матеріали, долучитися до обговорень, поставити запитання фахівцям.

Електронний інституційний репозитарій КНЗ КОР «Київський обласний інститут післядипломної освіти педагогічних кадрів» (https://eir.kristti.com.ua/) містить низку матеріалів, присвячених питанням безпеки в освіті, зокрема аспектам кібербезпеки та цифрової грамотності.
🔍 Як знайти матеріали
Для пошуку матеріалів з питань безпеки в репозитарії КОІПОПК рекомендується використовувати ключові слова, такі як «цифрова грамотність», «безпека в освіті» або «інформаційна безпека». Це дозволить швидко знайти актуальні публікації, методичні рекомендації та наукові статті, що відповідають вашим запитам.
ІНТЕГРУВАННЯ ПИТАНЬ БЕЗПЕКИ В ОСВІТНІЙ ПРОЦЕС
Фахівцями Інституту розроблено програму курсу за вибором для учнів 5-6; 7-9 класів закладів загальної середньої освіти «Твоя безпека». Посилання: https://eir.kristti.com.ua/handle/eirkristti/957
Метою курсу є розвиток самозарадності учнівства, набуття знань, умінь і ставлень, сприятливих для безпеки життя і діяльності.; спеціальні заняття та окремі курси для педагогічних працівників усіх категорій.
Програма курсу «Твоя безпека» (35 годин).
Варіативний складник навчального плану
Два цикли: 5-6 і 7-9 класи.
Для організації виховної роботи, для підготовки педагогічних працівників до роботи з учнями та батьками.
Як основа для створення навчальних програм факультативів.
Кількість годин програмового матеріалу може бути скоригована на 20 відсотків.
Програма складається з шести модулів:
І. Цивільний захист і мінна безпека. Формує навички збереження життя в НС, ідентифікації загроз, реагування, відповідальної поведінки, уникнення мінної небезпеки.
ІІ. Пожежна безпека. Навчає розпізнавати джерела пожежі, уникати небезпеки, використовувати засоби пожежогасіння, створювати безпечне середовище.
ІІІ. Безпека на дорозі. Сприяє дотриманню ПДР, розвитку самоконтролю, оцінки ризиків і прийняття рішень у критичних ситуаціях.
ІV. Безпека в побуті та на природі – запобігання нещасним випадкам, розвиток самоохорони, відповідального ставлення до екосистеми.
V. Психологічна самодопомога. Навчання техніки емоційної саморегуляції, стійкість до стресу, позитивне мислення.
VІ. Домедична допомога. Алгоритми першої допомоги відповідно до стандартів МОЗ.
Також звертаємо вашу увагу на публікації з питань розбудови безпечного освітнього середовища :
Безпечне освітнє середовище в умовах воєнного стану: на що звернути увагу директору школи. URL: https://sqe.gov.ua/bezpechne-osvitnie-seredovishhe-v-umovakh/
Безпечне освітнє середовище: нові виклики та сучасні рішення в умовах воєнного і повоєнного часу. URL: http://surl.li/iavwzv
Безпечне освітнє середовище: нові виміри безпеки. URL: https://sqe.gov.ua/bezpechne-osvitnie-seredovishhe-novi-vim/
Безпечне освітнє середовище: нові виміри безпеки. URL: https://sqe.gov.ua/bezpechne-osvitnie-seredovishhe-novi-vim/
Рекомендуємо як навчальні матеріали використати розробки ЮНІСЕФ спільно з ДСНС України, Міністерством реінтеграції тимчасово окупованих територій та Національною поліцією. Вони розміщені на сайті UNICEF за покликанням: https://www.unicef.org/ukraine/stories/patron-dsns-movies. Зокрема, цікавими будуть короткі відео за участі пса Патрона про види вибухонебезпечних предметів та правила, що рятують життя при зустрічі з ними (http://surl.li/czhdb або http://surl.li/czhdt); про те, як без ризиків повернутися у свій дім по завершенню бойових дій (http://surl.li/czhdk); як убезпечити прогулянки з дітьми на вулиці від можливих загроз (http://surl.li/czhdp); про безпечні прогулянки зі своїми улюбленцями (http://surl.li/czhdy); матеріали, які допоможуть вам пояснити дитині, що таке міни та як варто з ними поводитись (http://surl.li/czheh); мультики і комікси: http://surl.li/czhen , http://surl.li/czher.
ЯК ПЕДАГОГИ МОЖУТЬ ВПЛИНУТИ НА СИТУАЦІЮ?
Роль педагогів у формуванні безпечного середовища надзвичайно важлива. Вони можуть:
Проводити заняття з безпеки.
Навчати дітей алгоритмам дій у разі надзвичайних ситуацій.
Використовувати практичні заняття для відпрацювання навичок поведінки під час загроз.
Запроваджувати програми психологічної підтримки для дітей.
Взаємодіяти з батьками, громадськими організаціями та службами безпеки.
Безпека в школі – це не лише питання державної політики, а й щоденна робота освітян. Саме вони можуть створити середовище, де діти будуть захищеними, впевненими у своїй безпеці та готовими до викликів сучасності. Спільними зусиллями ми формуємо суспільство, здатне подолати будь-які труднощі.