Анотація. У статті розглядається доцільність впровадження STEAM-підходу на заняттях англійської мови в старших класах Нової української школи. Автор аналізує методичні аспекти інтеграції елементів науки, технологій, інженерії, мистецтва та математики у мовну освіту, наводить приклади успішних практик і конкретних проєктів, що сприяють розвитку критичного мислення, комунікації, креативності та співпраці серед учнів.
Ключові слова: інтеграція, освітній простір, іноземні мови, STEAM-підхід, проєктна діяльність, англійська мова, старша школа, НУШ, інтегроване навчання, міжпредметні зв’язки інтегроване навчання.
Сучасна освіта вимагає змін – не лише в підходах до навчання, а й у філософії самого освітнього процесу. Концепція Нової української школи передбачає виховання компетентного випускника, здатного мислити критично, діяти творчо та ефективно працювати в команді. Одним із інструментів реалізації цих завдань є STEAM-підхід — міждисциплінарна інтеграція науки (Science), технологій (Technology), інженерії (Engineering), мистецтва (Arts) і математики (Mathematics).
На перший погляд, STEAM більше асоціюється з природничими науками, однак саме на уроках англійської мови є широкі можливості для застосування цього підходу через проєктну діяльність, дослідницькі завдання, презентації та креативні міжпредметні проєкти. Вчителю варто виконувати роль фасилітатора, що допомагає учням поєднувати знання з різних галузей та застосовувати їх у контексті іншомовного спілкування. Наведемо приклади успішних освітніх практик для STEAM проєктів з англійської мови.
Ідеї STEAM проєктів з англійської мови для учнів старших класів НУШ
Створення власної планети
Учні створюють свою уявну планету, описують її клімат, географію та населення англійською мовою. Вони також можуть представити інноваційні технології, які використовують жителі планети.
Модель міста майбутнього
Учні розробляють модель екологічного міста, описуючи його інфраструктуру, екологічні технології та способи використання ресурсів англійською. Включає використання математики для підрахунків та дизайну.
Подорож віртуальними музеями
Учні створюють віртуальний тур у музей англомовної країни, досліджують експонати та пишуть про них невеликі тексти англійською мовою, зосереджуючись на мистецтві, науці або історії.
Екологічна кампанія
Створення екологічної кампанії іноземною мовою про збереження природи, яка включає виготовлення плакатів, відео та презентацій з використанням цифрових технологій.
Дослідження наукових відкриттів
Учні обирають важливі наукові відкриття чи винаходи і готують іноземною мовою презентації, де пояснюють їх вплив на життя людей та суспільство.
STEM-виставка
Організація STEM-виставки, де учні презентують свої наукові проєкти або експерименти, з акцентом на термінологію іноземною мовою.
Робот-дослідник
Учні розробляють робота (можливо з LEGO або іншого конструктора) і пишуть інструкцію іноземною мовою, описуючи, як він працює, для чого призначений і як його можна використовувати для дослідження.
Створення мобільного додатку для вивчення іноземної мови
Проєкт полягає у створенні прототипу мобільного додатку для вивчення іноземної мови. Учні описують функції програми та її інтерфейс.
Літературний гербарій
Учні вивчають рослини, згадані в літературних творах, досліджують їхні біологічні особливості та створюють гербарій або художні зображення рослин.
3D-дизайн та друк
Учні використовують 3D-принтер для створення простих моделей і готують пояснення іноземною мовою, як ці моделі можуть бути використані в реальному житті або для навчання.
Хімія в побуті: дослідження речовин навколо нас
Учні досліджують хімічний склад продуктів, засобів гігієни, косметики та їхній вплив на здоров’я, створюючи інформативні постери або презентації про безпечне використання речовин.
12. Екологічні катастрофи та зміни клімату
Учні аналізують причини і наслідки великих екологічних катастроф та їхній вплив на клімат, створюючи інфографіки та доповіді.
Ці проєкти поєднують мовні навички з технічними та творчими аспектами STEAM освіти, що стимулює учнів до активного вивчення і застосування іноземної мови. Застосування STEAM-підходу в навчанні іноземної мови сприяє формуванню в учнів цілісного бачення світу, активізує міжпредметну інтеграцію та поглиблює зміст навчання. STEAM-проєкти забезпечують природну мотивацію до вивчення мови через практичну діяльність, сприяють розвитку 21st century skills — критичного мислення, креативності, співпраці та комунікації.
Проєктна діяльність в умовах НУШ дозволяє учням старших класів розвивати не лише мовленнєві навички, а й здатність працювати над реальними проблемами та презентувати власні ідеї іноземною мовою.
Зразок інтегрованого заняття англійської мови у 7 класі
Тема: “Моя подорож до Лондона”
(Інтеграція англійської мови, географії та історії)
Мета заняття:
Формування вміння обговорювати подорож до Лондона англійською мовою, застосовуючи географічні та історичні знання.
Завдання:
Розвивати навички письмового та усного мовлення англійською мовою
Ознайомлення з культурою, історією та географією Лондона.
Вивчити ключові географічні та історичні факти про Лондон.
Розвивати міжпредметні зв’язки через інтеграцію знань з географії та історії.
Сценарій заняття
1. Актуалізація знань (5 хвилин)
Учитель показує слайд-шоу із зображеннями Лондона (Тауерський міст, Біг-Бен, Лондонське око, Букінгемський палац тощо).
Учні висловлюють свої враження англійською мовою, описують картинки.
Коротке обговорення: “What are the most famous landmarks of London?”, “What is London known for?”
2. Читання і обговорення (10 хвилин)
Завдання: Учитель роздає текст про Лондон англійською мовою, в якому містяться ключові факти про його історію, головні пам’ятки та географічне положення.
Зміст тексту:
Історія Лондона: заснування римлянами, розвиток протягом століть.
Географічне положення: річка Темза, найбільші райони.
Головні туристичні місця: Біг-Бен, Лондонський Тауер, Букінгемський палац тощо.
Обговорення: Учні відповідають на запитання до тексту: “What is the capital of the UK?”, “When was London founded?”, “Which landmarks would you like to visit?”
3. Граматичне завдання (5 хвилин)
Завдання: Використовуючи прочитаний текст, учні повинні заповнити пропуски в реченнях за допомогою форм Present Simple та Past Simple.
Наприклад:
Big Ben __ (be) the famous clock tower in London.
The Romans __ (found) London in 43 AD.
Millions of tourists __ (visit) London every year.
4. Мовленнєва практика (10 хвилин)
Завдання: Учні уявляють, що вони туристи в Лондоні, і готують коротку презентацію про свою уявну подорож англійською мовою.
Інструкція: Кожен учень вибирає одну з туристичних пам’яток Лондона (наприклад, Біг-Бен, Лондонське око, Музей мадам Тюссо) і розповідає про те, що вони там бачили, використовуючи вирази на зразок: “I visited…”, “I saw…”,“The most interesting thing was…”.
Учні працюють у парах або невеликих групах, роблячи короткі презентації один одному.
5. Географічне завдання (5 хвилин)
Завдання: Учні позначають на карті Лондона його головні пам’ятки. Це допоможе їм закріпити географічні знання та практикувати англійські топоніми.
6. Підбиття підсумків уроку (5 хвилин)
Учитель підбиває підсумки уроку: “What have we learned about London today?”, “What new words and phrases did you learn?”
Домашнє завдання: написати короткий твір англійською мовою “My dream trip to London” або створити листівку з описом обраного туристичного місця.
Очікувані результати:
Учні збагачують словниковий запас на тему "Подорож", дізнаються нові факти про Лондон.
Покращують навички усного та писемного мовлення англійською мовою.
Закріплюють знання з географії та історії Великої Британії.
Список використаних джерел:
1. Dalton-Puffer C. Discourse in Content and Language Integrated Learning (CLIL) Classrooms. Amsterdam: John Benjamins Publishing Company, 2007. 309 p. URL: https://benjamins.com/catalog/sibil.20 (last access: 17.12.2024).
2. Partnership for 21st century learning : A Network of Battele for Kids.
Battele for Kids. URL: https://www.battelleforkids.org/networks/p21 (last access:
20.08.2020).
3. Science Education in Europe : National Policies, Practices and Research.
Education. Brussels : Education, Audiovisual and Culture Executive Agency, 2011.
167 p. URL: http://www.indire.it/lucabas/lkmw_file/eurydice/sciences_EN.pdf (last
access: 20.08.2020).
4. Students, Computers and Learning : Making the Connection / OECD.
Paris, 2015. 200 p. URL: https://read.oecd-ilibrary.org/education/studentscomputers-and-learning_9789264239555-en#page3 (last access: 12.05.2020).
5. Wolff D. Integrating Content and Language: Meeting the Challenge of Multilingual Education. European Centre for Modern Languages, Graz, 2003. URL: https://www.ecml.at (last access: 17.12.2024).